Pateniemen varvi

Oulun seudulla oli Pateniemen lisäksi 1800-luvulla laivanrakennusvarvi  myös Pikisaaressa, Korkeasaaressa, Kokkosaaressa ja Toppilassa. Kun vuosien 1853-1856 ns. Krimin sodan seurauksena Oululaiset laivanvarustajat menettivät suurimman osan omistamistaan laivoista, ei laivanrakennusvarvien tuotanto vastannut kysyntää. Oululaiset liikemiehet ostivat tuolloin Pate-Iikan maatilat merenrannalta ja rakennuttivat Pateniemeen suuren laivaveistämön, Uleåborgs Stora Skeppsvarv- och Rederibolag. Osakkaita yrityksessä oli 43, suurimpana omistajana Bergbomin kauppahuone. Osakkeenomistajina ja hallituksen jäseninä olivat mm. J.G.Bergbom, F.J.Franzén, Ferd. Granberg, J.W.Snellman, A.W.Antman, C.E.Bergbom, Zachris Castrén, P.W.Wiiger, L.A. Löfgren sekä tj. C. Herlofsson.
Pateniemen laivavarvi eli telakka perustettiin 1990 luvulla puretun Pateniemen sahan alueelle, silloin Haukiputaan Kellon kylään kuuluneelle Patelan tilalle vuonna 1857. Ensimmäinen laiva valmistui jo vuonna 1858. Se sai nimekseen ”Suuriruhtinas Konstantin”. Kauppaneuvos Bergbomin omistukseen laivavarvi siirtyi huutokaupassa vuonna 1865. Hänen aikanaan laivanrakennus jatkui vuoteen 1874 saakka.
Purjealuksia Pateniemen varvilla rakennettiin kaikkiaan 12. Vaikka Bergbomin kauppahuone tunnetaan nykyisin paremmin huomattavana sahojen perustajana ja omistajana, yhtä mahtava se oli myös laivanvarustajana. Vuosina 1853-1892 kauppahuone omisti 25 purjealusta, joista suurin oli 1200 tonnin ”Gustaf Adolf”.
Viimeinen Pateniemen varvilla rakennettu suuri alus oli parkki ”Felix”, joka valmistui 31.7.1873. Sen jälkeen laivanrakennus vähitellen loppui ja varvin rakenteet purettiin.

Mainokset